مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

دوشنبه اگست- 02

 

روزنامه اراده درسرمقاله شماره امروز خود درمورد تاثیر خروج نیروهای بین المللی از افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که عقب نشینی نیروهای بین المللی از افغانستان و رها کردن افغانستان به حال خودش معقول به نظر نمی رسد.

به باور نویسنده درصورتی که چنین عملکردی صورت گیرد، مشکلات در افغانستان و منطقه بیشتر خواهد شد.

درمورد دستورالعمل تازه جنرال پتریوس در افغانستان و کارآیی آن برای جلوگیری از تلفات افراد املکی در کشور تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به موارد زیادی از تلفات افراد ملکی در نبرد های سنگین در این کشور گفته است که ناتو همواره به مسئله جلوگیری از کشته شدن غیر نظامیان در جنگ ها تاکید کرده است، اما به نظرمی رسد که کمتر به این مسئله توجه صورت گرفته است.

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروزخود با اشاره به مسئله خروج نیروهای بین المللی از افغانستان ، به تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغان تاکید کرده است.

این روزنامه گفته است که همهمه خروج نیروهای خارجی از افغانستان افکار عمومی را به خود جلب کرده است، اما حقیقت این است که نیروهای بین المللی برای دایم به افغانستان نیامده اند.

مقاله نویس گفته است، در جریان سالهای گذشته تجربه نشان داده است که تغییر تاکتیک های جنگی به وسیله نیروهای بین المللی در افغانستان تغییر واقعی را در جنگ وارد نکرده است، بنا نیاز است تا به تقویت نیروهای افغان بیشتر توجه صورت گیرد.

این روزنامه گفته است که افغانستان باید خود را واقعا تا سال دوهزار و چهارده میلادی به گرفتن مسوولیت های کامل امنیتی آماده بسازد.

روزنامه ویسا درمورد افشای اسناد سری درمورد جنگ افغانستان تبصره کرده و به نقل از مسوول صفحه انترنتی ویکی لیکس نوشته است که باید وزارت دفاع امریکا از افغانها معذرت بخواهد .

این روزنامه گفته است که همین اکنون نیز شماری از افراد در اردوی امریکا در ارتباط به همین قضیه بازداشت گردیده اند.

روزنامه درمطلب دیگری به مسئله تلاشهای صلح در افغانستان توجه کرده و جنگ افغانستان را بی مفهوم توصیف نموده است.

این روزنامه گفته است که با توجه به خسارات و تلفات ناشی از جنگ های درازمدت و بی مفهوم در افغانستان، مردم همه خواستار صلح در این کشور هستند.

روزنامه راه نجات درسرمقاله شماره امروز خود درمورد تلفات افراد ملکی در افغانستان تبصره کرده و تبعات این رویداد ها را مورد بررسی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که در ماه های اخیر که بیشتر سخن از جلوگیری تلفات افراد ملکی زده می شود، باز هم دیده می شود که نیروهای بین المللی و طالبان مسلح در جنگ ها ، افراد ملکی را به قتل می رسانند.

این روزنامه در ادامه گفته است، درصورتی که خون افغانها به جوش بیاید، مشکلات بیشتر خواهد شد.

راه نجات درعین حال بخش های از گزارش تازه وزارت داخله افغانستان را درمورد تلفات افراد ملکی به نشر رسانده و گفته است که دوصد و هفتاد تن از افراد ملکی در نتیجه ازدیاد خشونت ها و انفجارات در ماه گذشته میلادی جان داده اند.


August 2nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها